fredag 27 mars 2009

Livets Ord & Pingst Vs. Svenska Kyrkan

I dagen finns det två intressanta artiklar som på ett sätt berör samma ämne: alkoholen.

Iden ena bjuder Svenska Kyrkan på vin i sin mässmonter för att fler ska vilja lägga med Svenska Kyrkan i sitt reseprogram och i den andra tycker två kristna ledare att det ska finnas alkoholfria zoner.

Jag är själv en förespråkare för alkoholfria zoner så Ulfs och Sten-Gunnars artikel tycker jag är mycket bra.

Låt oss som kristna visa på ett annat liv. Låt oss våga visa att vi kan vara "annorlunda" utan att vara konstiga. Så många gånger har jag hört av icke kristna kompisar och kollegor att de tycker att det faktiskt är häftigt att jag inte har druckit något i hela mitt liv. Några har faktiskt också sagt att -"Jag skulle också vilja kunna avstå som du".

Jag tycker att vi har släppt efter lite för mycket i frikyrkorna, vilket har medfört en liberalare syn på alkoholen. Jag tror att vi kan ändra på det genom att visa att man klarar sig mycket bra utan alkohol och ge de som idag sitter fast i ett alkoholberoende, en plats där de kan komma och andas ut, och låt det vara i våra kyrkor.

En släkting till mig har jobbat på Edinstiftelsen och har stor erfarenhet av att hjälpa personer med olika missbruk. Han, Tommy bloggar på kastasten.se. Gå gärna in där och titta och diskutera med en person som har mycket kunskap inom detta område med att hjälpa människor. Men akta dig, han kan vara skarp i det han skriver....

Ha det bra!

5 kommentarer:

  1. Tack Emanuel, bra inlägg vi får jobba på att hålla alkohol och droger i alla former borta i från kyrkorna.
    När Benny jobbade i Västerås så fick han en inbjudan att åka med ledarskapet i kyrkan till England.
    Men efter att det blev uppenbart för herr Lindqvist att dom skulle avsluta dagarna med en pub runda,tackade han nej.
    Det var tur för dom för hade han åkt med, och om han skulle svingat en bägare eller troligtvis fler,så skulle flertalet i rese sälskapet kommit hem med blå ögon och utan fram tänder tror jag.
    Så kan det vara men inte bland oss, sköt om dig familjen hälsar hälsa familjen Thommy.

    SvaraRadera
  2. Jag följer Schartaus råd. Tar ett glas för att lura fariséen, avstår nästa glas för att lura djavulen. För övrigt, Johannes döparen var vegetarian och nykterist, Jesus var ingetdera.

    Så ge varje sak rätt proportioner.

    SvaraRadera
  3. Håkan,

    Jag vet inte om jag tycker att man lurar någon med att dricka eller inte dricka. Däremot kan det hjälpa någon att inte dricka.

    Personligen tänker jag avstå alkohol med glädje och utan tvång.

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte om du förstod talesättet riktigt. "Att lura ..." innebär alltså att man är medveten av faran som ligger både i fariséismen och för hälsan. Rent teologiskt är det förkastligt att skapa regler kring mat och dryck, däremot kan det vara befogat ur ett hälsoperspektiv, och dessa får aldrig kombineras. Då blir det den gamla vanliga fariseiska kopplingen mellan yttre handling och inre rättfärdighet. Det är inte det som går in i människan som orenar henne utan det som går ut ur hennes mun. Absolutism har absolut inget stöd i bibeln. Börja med det som bibeln uttryckligen talar om FÖRST (det är inte svårt att göra listor om man vill) så kan man ta överkursen sedan... Varför skriver man inte upprop om att motionera? Äta hälsosammare? Regler kring mat och dryck leder automatiskt till att man "ser ner" på andra och ser sig själv - omedvetet - som bättre. Så mycket svårare är det att se till den synd man gör genom det man *säger*, det man *gör* av slentrian, det som inte "sticker ut" så som ett beteende kring mat och dryck gör.

    SvaraRadera
  5. Håkan,

    Visst finns det en del som hänvisar till det teologiska när det gäller mat och dryck, speciellt inom judendomen, de tycker inte det är förkastligt.

    Visst finns det en fara att allt för hårda regler gör att en del människor ser ner på andra. Men själv säger jag: Vem är jag, arma syndare, att döma någon annan person. Men om jag kan hjälpa någon så kommer jag göra allt jag kan för det.

    Jag har sett på närmare håll vad alkoholen gör med människor och jag tänker se till att i mitt hus är det alkoholfritt. Jag är stolt för det och står för det till 100%

    SvaraRadera