torsdag 5 februari 2009

Vill du hjälpa mig i min lilla undersökning....?

Godkväll!

I detta inlägg ska jag försöka få igång en debatt. Hjälp mig gärna med dina kommentarer och inlägg!

Jag ska ta upp ett ämne som, om man kan säga så, ligger mig "varmt" om hjärtat - alkohol. Ett ämne som kan vara och är kontroversiellt i vissa kristna läger.

En sak som jag tror att alla kan säga ja till är att för mycket alkohol är skadligt. Inte bara för den person som är slav under alkoholen utan väldigt ofta för nära och kära runt omkring den personen. Men vad är för mycket??? Detta har det disskuterats om i alla tider, och kyrkan har i väckelstider varit den plats där man genom den helige Andes kraft kunnit bli fri från sin börda.

Men idag känns det som om det finns en större acceptans för alkohol inom vissa kristna krestar. Är det så? Har vi varit för hårda och alldeles för strikta i denna fråga? Ska vi acceptera "ett litet glas" här och "några öl" där? varje människa är ju ansvarig för sitt eget liv.....

Eller, ska vi som kristna visa på att det finns en plats där det är helt fritt från alkohol och det är i kyrkan och i våra egna familjer. Ska vi på detta sätt visa att man faktiskt kan leva, ha roligt och trevligt utan att dricka? Du som läser detta har kanske egna erfarenheter av alkohol, Antingen själv eller genom någon närstående. Kan inte du hjälpa till i denna debatt?

Vad är rätt och vad är fel?

Jag kommer framöver koppla olika artiklar till mina inlägg och jag ska be några personer om att göra några inlägg för att föra upp debatten på bordet.

Låt inte tangenterna vara orörda. Skriv!

Jag ser fram emot att höra från Dig!

Mina personliga åsikter kommer komma fram under debatten......

Emanuel

2 kommentarer:

  1. Frågan är egentligen inte så enkel som den verkar. Helnykterism har länge varit normen bland väckelsekristna. Eftersom vare sig GT eller NT förbjuder alkohol utan "bara" rekommenderar måttligt drickande får vi försöka stå på argumentet - drick inte. Var ett gott exempel med tanke på alla som har problem med alkohol.

    Men, MINST lika många dör av fetmarelaterade sjukdomar. Med samma argument skulle vi även sluta äta - med tanke på alla som har problem med övervikt. Vara ett gott exempel alltså.

    Nej, som sagt - frågan är inte så lätt som den verkar. Bästa argumentet för helnykterism torde vara domen över dem som förför en av dessa mina minsta. I det fall någon fd alkoholist faller när han ser mig dricka är det allvarligt..

    mvh
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Daniel,

    Jag kan se din poäng med liknelsen till mat även om jag inte tycker att det riktigt kan jämföras.

    Nej frågan är inte lätt. Men min erfarenhet av många okristna runt mig är att de "anser" att jag ska vara annorlunda på det här området och faktiskt inte dricka - och var kommer då det ifrån?

    Absolut är det en nog så god aspet att vi inte ska dricka eftersom vi inte har en aning om vad personerna runt omkring oss har eller har haft för problem.

    Emanuel

    SvaraRadera