lördag 7 februari 2009

Fortsättning på min debatt om alkohol

Jag jobbar som säljare och hamnar ofta på fester och samlingar som allt för ofta flödar över av alkohol. Måste jag dricka för att vara accepterad eller för att inte "sticka" ut för mycket?

Mitt svar är ett tydligt och bestämt NEJ!

Jag har genom åren ofta varit den på festerna som inte har druckit någonting och ofta fått frågan varför. efter diskusioner om detta så kommer ofta frågan.
- Har du verkligen aldrig smakat ngn alkohol?
-Nej!

Oftare och oftare blir reaktionen: WOW! Och att personen i fråga också skulle vilja ha kraften att avstå. Många av mina kollegor och vänner tycker att det är häftigt att jag inte har druckit någon gång.

Sen har jag till min bedrövelse hört om kristna som skyller på sina affärsmöten och säger att de "måste" dricka för att inte vara "off". jag tror att det bara är en undanflykt och ett sätt att försvara sig för att man egentligen vill pröva på att dricka.

Jag har personligen också ofta förstått att de som inte är kristna faktiskt vill och anser att vi som kristna ska vara annorlunda och speciellt på detta område. De ser det som naturligt att vi inte ska dricka, vad är annars annorlunda med att vara kristen....

Låt kyrkan vara en alkoholfri plats för människor att komma till!

6 kommentarer:

  1. Jag hörde nått bra en gång...
    -Men Jesus första under var ju att göra vatten till vin...
    -Jesus första under i mitt liv var att han gjorde vin till vatten!

    Om församlingarna ( = medlemmarna alltså...vad skulle en församling annars vara om inte människorna som finns i den) kunde vara en oas, alkoholfri miljö, skulle dom som söker en sådan plats finna den...Miljöer där alkohol FINNS är däremot lätta att få tag i. Men är alkoholen ett problem då? Ja, bestäm själv men i Finland har de tex höjt skatten på alkoholen eftersom alkoholen skördar så många offer så nog måste jag säga att jag tycker att alkoholen är ett problem! Som kristen ska man finnas till för människor och visa på vägen UR problem, inte bidra till problem.

    SvaraRadera
  2. Anna

    Jag håller med dig. Vilken bra grej i början av din kommentar. Vi som kristna ska finnas som hjälp för alla.

    SvaraRadera
  3. Jag antar att ni med kyrka menar organisation och aktiviteter. Är detta vad ni menar kan jag väl hålla med. Menar ni kyrkan som metafysisk gemenskap, blir det ett stort problem. Man kan givetvis önska saker om sina medkristna men de facto har vi de kristna syskon vi har. Om man nu vill förändra Kristi kropp, t.ex. genom att göra den helnykter, hur skall man gå till väga?

    Självklart måste man ha respekt för alla som har haft missbruksproblem, men att tro att man kan bygga bort alla faror och frestelser tror jag är naivt. Jag är inte ens säker på om den överkontrollerad "måttligheten" är rätt väg att gå heller. Vad du än vill trycka på begränsar friheten för individen. Den som önskar avstå för ett syskons skull gör en stor sak. Men låt då detta vara orsaken, inte att det är "bra med en alkoholfri miljö".

    Kristus och intet annat.

    SvaraRadera
  4. Excelsis

    Självklart kan man aldrig tvinga någon till att vara absolutist. Man ska inte göra det bara för att det är "bra med en alkoholfri miljö". Men om det är någonstans jag tycker att man ska finna en alkoholfri miljö så är det i kyrkan eller i den kristna gemenskapen. Man kan inte bygga bort alla faror, det är sant. Men man kan vara en plats där just de farorna inte finns.

    Tack för ditt inlägg.

    Emanuel

    SvaraRadera
  5. Emanuel: Du skrev debatt som 'kategori' så jag fortsätter lite.

    Nyckeln är väl friheten i den Helige Ande. Man bör vara fri att låta bli utan att någon skall pika för det och man borde få ta ett glas öl utan att kristna syskon "blir väldigt besvikna (citat från egen erfarenhet)". Jag tror också att man kan hitta en tillåtande öppenhet, där den som har svårt att avstå kan vara öppen med det och övriga givetvis respekterar detta och stöttar som om det var dem själva det gällde.

    SvaraRadera
  6. Jag har lågt serotonin och jag behöver alkohol för att bli mänsklig igen. Jag har försökt med mjölk o vatten men det ger mig inte vad jag behöver. Att man blir alkoholist har ofta genetiska orsaker och vet man om att man ligger i riskzonen bör man avstå alkohol. Som sagt jag dricker bara för att bli mänsklig. Och sen dricker jag för att slippa ångesten. Men bara lite grann. Nåt glas då o då. Sen har jag värk ibland o då måste man ju ta ett glas. Så fel är det ju inte jag är ju inte alkoholist eller så.

    SvaraRadera