onsdag 28 januari 2009

Minnesdag för de som omkom under förintelsen

Jag har precis lyssnat färdigt på alla talare som på Livets Ord, idag, hedrade minnet av de judar som omkom under förintelsen. Lyssna gärna själv här.

Vilken historia detta folk har haft och vilka öden. Man kan inte annat än känna med dessa människor. Detta är en historisk tragedi som ALDRIG får upprepas. Men då måste du och jag göra något. Nedan följar några egna tankar och en del citat från kvällens talare.

Ulf Ekman: "Vad vore vi idag utan deras (judarnas) tro och deras skrifter"

En av talarna var Cecilia Wikström (Fp). Med sådana personer i riksdagen har Sverige en framtid. Hon vågar tala och är inte tyst!
Du och jag får inte vara tyst. Varthelst antisemitismen visar sig så måste vi våga stå upp för sanningen. Tystnaden är farlig. Den kan bereda väg för historien att upprepa sig.

En annan talare, Franz T. Cohn berättade om sin familj och deras umbäranden. Att se och höra en överlevare är rörande och respektingivande. Att en person som har upplevt så mycket hat kan stå upp och berätta utan att hata tillbaka är ett enda stort mirakel.

Sedan hade Livets Ord besök av Israels ambassadör, Mr. Benny Dagan. Det första han sa var att "jag vet att vi kan räkna med er" (LO). Han blev abrupt avbruten av ngr. personer som började skrika och vill störa. Då ställde sig alla människor upp i lokalen och började spontant sjunga -Vi välsignar Dig Israel, tills personerna hade lämnat lokalen. Ambassadörens direkta kommentar var: "Jag sa ju att vi kunde räkna med er"

Alla kan inte gör allt men alla kan göra någonting. Du och jag kan bestämma oss för att stå för sanningen och inte vara tysta. Låt oss be om mod att våga tala när det hettar till kring detta ämne, på vilken plats det än sker.

Jag är stolt att säga:

Jag älskar det Judiska folket & jag ber om frid över Jerusalem.

Emanuel

1 kommentar:

  1. Spontant vill jag bara stämma upp och sjunga med i sången: "-Vi välsignar Dig Israel" Underbart! Jag har förresten en idé om att tillverka israelsjalar i alla dess färger. På så sätt kan man både hänga med i modet men ändå bära en sjal som man stå för och hedra! Hakar du på?

    SvaraRadera