lördag 31 januari 2009

Du som vill påverka - var sitter du?

Igår var jag med mina barn på Fyrishov och badade hela kvällen - riktigt roligt!

Där träffade jag en kompis och vi satt i en av poolerna och snackade när våra barn lekte. Han sa en sak som jag har funderat en del över:

"Om du vill vara med och påverka så kan du inte sitta på läktaren och gnälla, du måste vara med och bära frukt - då kommer folk att lyssna på dig."

Det ligger väldigt mycket i det han säger, eller hur!?

Det finns många som på ett sätt sitter på läktaren och gnäller och sen undrar varför ingen lyssnar.... Vi kan alla ha varit där att vi har stått på sidan och inte alltid varit så engagerade, men det går att ändra på.
Det är inte fel att ha frågor eller tycka att något som händer i ett sammanhang är konstigt eller fel. Det som kan bli fel är i vilken attityd vi ställer frågorna eller hur vi framför våra undringar.

Har du en fråga/ undring och ställer den i en ödmjuk ton så tror jag att det är få personer som inte skulle svara på det.
Jag pratade med en kollega för ett tag sen om detta. Både han och jag kan ibland ställa massa frågor på det som sägs från cheferna för att vi verkligen vill förstå och kunna stå för det ut mot våra kunder. Och om man då inte får svar så kan det ibland kännas som om det som sägs inte alltid är helt igenomtänkt. Därför tror jag att det är viktigt för oss alla att tänka igenom det vi säger så vi vet att det "håller". Det kanske skulle göra att vi säger mycket mindre till varandra....

Ha en underbar dag!

Emanuel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar