fredag 7 december 2007

Alkohollös = Rådlös

Igår var jag tillsammans med glada vänner på en otroligt fin fem rätters middag i ett slott utanför Uppsala. Allt var väldigt vackert. Området runt omkrong och slottet, vilken miljö!!

Vid ankomsten blev vi bjudna på en fördrink, och då sker det igen!?

Min fråga vid liknande tillfällen - alkoholfritt, tack??

Nästan alltid blir motparten förvånad eller helt enkelt ställd. Som i fallet igår så fanns det inget alkoholfritt alternativ utsatt. Svaret blev: - ehhh....ja, jag ska ordna det....

Hur kan det komma sig att det tas alltid för givet att alla dricker alkohol???

Själv dricker jag ingen alkohol och har aldrig gjort det heller. Många har frågat mig om det verkligen är sant och jag kan stolt säga att det är det.

Jag har aldrig börjat och tänker inte göra det på något sätt. Dessutom så tycker jag att det ska finnas NÅGON plats där det är en helt alkoholfri miljö.

Sedan till en annan sak i denna fråga. Många som frågar mig om jag inte dricker verkar vänta sig en förklaring varför detta konstiga beteende??

Jag tycker det är ganska konstigt att bara för att jag inte dricker så ska jag inte behöva "stå till svars" för att jag inte dricker.
Jag ifrågarsätter inte de!?

Det är inte töntigt att inte dricka, däremot är det töntigt och mkt dålig karraktär att dricka om det är så att du gör det för att tillhöra något gäng eller för att inte sticka ut.

Tyvärr tror jag att många som dricker gärna skulle slippa men tycker att grupptrycket är för stort.

Så min uppmaning är: Stå upp för en alkoholfri miljö!

Ha en bra helg!

1 kommentar:

  1. Håller helt med.

    Idag talade jag t.o.m. med några teologistudenter, varav en har jobbat som assisterande pastor tidigare och varav flera andra vill bli pastorer i framtiden. De talade och skrattade om hur de hade fått i sig någon öl för mycket igår när de var ute och firade någons födelsedag, och hur de snubblade när de kom in i lägenheten.

    Det var den typen av konversation man hörde på luckan i lumpen, men att nu få höra det från blivande pastorer och andliga ledare var bara för patetisk.

    Det finns absolut ingen förståelse för en helnykter livsstil härborta, inte ens bland evangelikala kristna. Mycket märkligt...

    SvaraRadera