måndag 12 november 2007

Lars Ohly gillar inte min skola

DN Debatt så går Lars Ohly till hårt angrepp på privata skolor och i synnerhet religiösa skolor. Det är väl i sig självt inget konstigt, men för det första blandar Lars ihop en del saker och för det andra så skriver han saker som vore de ett faktum, fast sanningen är långt ifrån herr Ohlys åsikter.

Låt oss titta på ngr saker från Lars artikel:

1. "Regeringens syn på religiösa friskolor är en uppenbar eftergift till kristdemokraterna. Särskilt för barn i djupt religiösa familjer är det nödvändigt att barnen får möjlighet att tillgodogöra sig en oberoende utbildning. Det kan Plymouthbröderna eller Livets ord aldrig erbjuda."
Livets Ord kan erbjuda och erbjuder en oberoende utbildning. Livets ords kristna skola följer läroplanen som vilken annan kommunal skola som helst, vilket då ska säkra att eleverna får en oberoende utbildning. Om sedan läroplanen gör att utbildningen inte blir oberoende så är alla skolor i samma båt. Lars väljer i sin artikel att inte skriva vad det är som bevisar att Livets ord inte klarar att ge denna oberoende utbildning. Orsaken till det kan jag tänka mig är att han inte kan ge några konkreta exempel.

Ohly vet, precis som många andra i riksdagen att LOKS har blivit granskad så många gånger på alla olika tänkbara sätt under alla år, utan att man har kunnat hitta fel i undervisningen. De fel som har påpekats har också åtgärdats. Men Lars, skriv i klartext vilka problem du ser!

2. "Kristdemokraterna talar gärna om att föräldrarna är de som vet vad som är bäst för sina barn. Många gånger är det så, men det faktum att vissa föräldrar placerar sina barn i skolor som drivs av religiösa sekter visar med all önskvärd tydlighet att så inte alltid är fallet."
Vilken fruktansvärd kränkning!! Att antyda att jag som förälder inte vet vad som är bäst för mitt barn bara för att jag vill låta mitt barn gå i LOKS. Att nedvärdera så många människor tycker jag inte anstår en politiker av din rang Lars. Jag tycker att en person som (har) kallat sig kommunist borde vara lite mer försiktig med sådana kommentarer. I de länder som har haft och har kommunistiskt styre är kanske inte valfriheten står så högt på listan.

3. "Privata skolor har färre och sämre utbildade lärare förutom att de ofta saknar en mängd andra funktioner som är viktiga för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig kunskap."
Detta stämmer väl inte på alla skolor. Du kanske inte ska dra alla över en kam. Men du vill kanske inte skriva att det kan vara tvärtom i flertalet fall för det skulle kanske "rucka" din världsbild. Lars, vilka mängder av funktioner är det som privata skolor så ofta saknar?

En sista fråga Lars:
Har du personligen varit och hälsat på hos oss på Livets Ords Kristna Skola? Nej, det har du ju inte. Vore det inte bra att göra det innan du går ut i media och far med osanningar. För hellre en saklig diskusion som i alla fall är lite närmare sanningen.

Det vore väldigt trevligt att få visa dig runt på LOKS någon gång så du får se skolan på nära håll. Så Lars härmed inbjuder jag dig att komma på studiebesök för att du ska kunna skaffa dig en egen uppfattning.

/Emanuel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar