lördag 3 september 2016

Guds ord räcker!

Ja det är titeln på Anders Gerdmars nyutkomna bok. Boken finns att köpa på Ventura.

Boken som har skapat spaltmeter och åter spaltmeter av kommentarer i bloggar, twitter och olika artiklar i diverse medier. Det är en bok som engagerar.

Varför denna "uppståndelse"? Är den så kontroversiell?

Anders skriver om ett ämne som inom stora delar av frikyrkosverige är ett mycket högaktuellt ämne. Skillnaderna och likheterna mellan evangelisk kristendom och Romersk-katolsk lära.

I mitt eget sammanhang började detta ämne bli en diskussionsfråga för många år sedan. Då påbörjades en resa som för några år sedan slutade i en upprivande konvertering. Och det har inte lagt sig än.

När jag genom åren har ställt min frågor om romersk-katolsk lära (ibland kritiska) har jag ofta fått höra att jag måste älska alla även katoliker som är våra syskon i Herren och inte vara så "anti-katolsk". Just detta står mig upp i halsen. Jag och många med mig har aldrig haft problem med att älska våra syskon i Herren vilket även innefattar de inom katolska kyrkan som bekänner Jesus som sin Herre och Frälsare. Men man måste kunna skilja på sak och person. Jag kanske inte tycker om det en person gör eller står för.

Tonen har ganska ofta i dessa diskussioner varit hög och ibland otrevlig men INTE i boken. Anders Gerdmar hanterar denna fråga på ett föredömlig sätt i boken. Han är ärlig i början av boken om vilket håll han själv kommer ifrån när han tittar på dessa frågor. Han är ödmjuk och saklig i sin ton utan att för den skull kompromissa på sin tro.

För oss som inte är teologer och djupt insatta i alla dessa frågor så kan jag varmt rekommendera denna bok. Den tar upp vilka saker som förenar oss men också vilka olikheter som finns.

Anders Gerdmar visar tydligt var gränserna går och vad som bibliskt och inte bibliskt. För min egen del skulle jag vilja höra dessa tydliga gränsdragningar även från fler evangeliska pastorer i landet. I stället för att "behaga alla" och att försöka vara "så breda som möjligt". Risken då är att mycket av ens budskap blir urvattnat.

Blessings,

Emanuel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar