fredag 23 juli 2010

Och nu är snart sommaren förbi....

Eller i alla fall min semester...

Vilken sommar vi har haft. Fint väder och varmt och skönt. Det har gjort att man har kunnat ladda batterierna för hösten.

Under sommaren har det blivit en högljudd debatt på sina ställen om att Benny Hinn skall komma till Sverige.

Flera tidningar har skrivit om det, tex Dagen och Världen Idag. Ruben Agnarsson har också bloggat om det och svarat på en del kommentarer, läs om det här.

Personligen har jag gillat Benny Hinn. Jag tycker att vi ska få tag på mer av det övernaturliga i Sverige. Att be för sjuka och att se sjuka bli helade är något som jag verkligen vill se i Sverige. Men i det här fallet vet jag inte om man kan säga att medlen helgar målen. För jag kan också förstå att människor bli bestörta och tycker att det ter sig mycket konstigt när man ser de YouTube klipp som finns med makabra uttalanden.

En annan sak som verkar ha tagit en stor plats i vissa ministries är pengar. Vi vet alla att det kostar att få ut evangeliet i land efter land men det betyder inte att själva ministriet skall vara dyrt eller att personerna ska sko sig på att de har ett ministry. Jag har precis läst Frank Mangs självbiografi (Frank är faktiskt en släkting till mig...). Och där kan man se en man som verkligen älskar människor och som är ödmjuk och verkligen tjänar Gud, även om det är i det tysta. Han skriver om upp och nedgångar vilket gör att jag som läsare kan identifiera mig med en sådan gudsman - om Gud kan använda honom så finns det hopp för oss andra. En annan person som jag gillar är Joyce Meyer. Hon kan också vara ärlig och berätta att hon har saker som hon kämpar med men att i allt detta är Gud med och hjälper henne. Att vara så ärlig som predikant eller pastor gör att de inte blir några övermänniskor som nästan står över alla problem.

Jag tror att vi behöver en reformation så att vi inte tappar fokuseringen. Pengar får inte vara vårt första fokus, Gud måste vara det. Det ska inte vara så att våra insamlade medel går till byggnader och saker som gagnar olika personer personligen.

Så min slutkläm blir väl följande - Mer gudomligt helande i Sverige och mer ödmjukhet inför Gud och den uppgift som Han har kallat oss till.

Emanuel

2 kommentarer:

  1. Jag är rädd för att vi vanliga i evigheten kommer att få skämmas mer över hur dåliga vi varit att vinna människor för Gud än Benny Hinn för sina svagheter.

    Kanske har han mänskliga svagheter precís som t ex K Kuhlman. Men vem har inte det. Och jag tror att han tjänar Gud av kärlek ´till människor och till Gud.

    SvaraRadera
  2. Lennart,

    Det är sant att vi kommer alla en dag få stå till svars för våra egna handlingar inför Gud. En del får skämmas för att de inte har gjort någonting, andra har kanske klantat sig lite under resans gång osv...

    Och vi ska inte jämföra vems fel eller brister som är störst eller värst i det hänseendet.

    Jag betvivlar inte att Benny Hinn tjänar Gud utifrån en kärlek till människor. Men när det är så att det kommer in stora pengar i ett ministry eller om en person blir rik så är det så viktigt att man inte blir "upptagen" av alla pengar. Jag tror att det finns 3 saker som är riktiga attacker på oss människor och kanske speciellt för de i tjänst:

    1. Pengar
    2. Makt
    3. Sex

    Vi har sett många falla pga av en eller flera ev dessa saker, eller hur.

    Det är så viktigt att dessa saker inte får ta överhand i våra liv. En människa kan ha hur mycket pengar som helst så länge pengarna inte har den personen. Jag vet vänner som har väldigt mycket pengar men där du inte märker det i ngn ändrad attityd mot sina vänner, de är alltid lika trevliga hjälpsamma och inte skrytsamma.

    Och det är ju så att det är många som har blivit helade under Benny Hinns möten och det är ju fantastiskt. Och det är många som har blivit frälsta också.

    Men jag tror att vi alla måste bli mer och mer skärpta själva i vår vandring med Herren i de sista dagarna, för det kommer hårdna.

    Emanuel

    SvaraRadera