lördag 7 mars 2009

Alkoholfritt uttalande

Trosrörelsens Predikantorganisation har gjort ett gemensamt uttalande om att de ska avstå från alkohol! Dagen skrev om detta och där kan man också läsa vilke de 40 personerna är som skrev under detta uttalande.

Nedan kan du läsa följande uttalande:

"Vi ser en oroande tendens att det sker en förvånansvärt snabb liberalisering av synen på alkohol inom kristna sammanhang där detta för bara några år sedan var otänkbart. I denna situation vill vi som pastorer och predikanter som företräder Trosrörelsens församlingar i Sverige uttala vårt starka stöd till en helnykter livsstil. ... Som undertecknare av detta uttalande har vi valt att leva nyktert och att avstå från alkohol samt att aktivt arbeta för att våra kyrkor ska bli alkoholfria miljöer."

Jag tycker att det är ett mycket bra intiativ även om jag personligen kanske tycker att det skulle vara mera av en självklarhet, men nu är det inte det. Så detta är ett bra steg i rätt riktning.

Det är skönt att dessa församlingsledare kommer jobba aktivt för att deras församlingar ska bli alkoholfria miljöer.

Låt oss alla i församlingarna runt om i landet ställa oss bakom dessa pastorer och ledare i deras kamp mot alkoholen och dess skadegörelse.

Jag tänker personligen prata med mina pastorer om det finns någon lista där jag som församlingsmedlem kan skirva upp mig och på det sättet visa att jag vill också vara med och verka för att min församling ska vara en alkoholfri miljö!

4 kommentarer:

  1. Bra Emanuel, vi tycker som du.Mycket skulle vara självklart i frikyrko Sverige,men en eloge till dom som bryr sig och låter andra ta del av det.
    v v v v TB

    SvaraRadera
  2. Hej Thommy!

    Ja, trots att man kan tycka att en del saker skulle vara en självklarhet så är det bra med ett ledarskap som visar sin ståndpunkt. I ett sånt här fall så tror jag att det kan hjälpa andra personer i deras eget beslut att vilja avstå från alkohol.

    Emanuel

    SvaraRadera
  3. Jo, dom måste gå först för att markera sen kan fåren följa deras goda exempel.
    frikyrko Sverige skulle må bra av synda nöd och omvändelse från mycket tokerier i dessa dagar.
    Stå på dig och hälsa familjen.v v v v tb

    SvaraRadera
  4. En del säger att vi skall leva som Jesus gjorde och vandra på samma sätt som honom, problemet blir ju att de som sk har alkoholproblem, måste konfronteras med att Jesus faktiskt drack vin, både med syndare och likasinade!
    Jag tycker att det är bra om man vill ha en nykter livsstil, men då inte utifrån skriften, för den säger inte, att vi inte får bruka alkohol, utan för dess skadeverkningar!
    Mvh Björn Jönsson

    SvaraRadera