torsdag 29 juli 2010

En reflektion som är värd eftertanke

Ni har alla säkert tagit del av delar av det som har skrivits om mötena med Benny Hinn och hans besök i Sverige.

I förra inlägget så skrev jag om den råa och ofta mycket hårda tonen i kritiken av inte bara Benny Hinns möte (syftar på lördag kväll under Europakonferensen 2010) utan också Benny som person och hans sätt att leva.

Pastor Joachim Elsander skriver ett inläggStefan Swärds blogg där han på ett fantastiskt sätt "tar ner Gud i vardagen". Många gillar att det ska vara stort och starkt och det är väl i sig inget fel med att ett arbete är stort. Men ibland så tenderar det att ta över vårt intresse och fokus förskjuts en aning....

Läs och begrunda:

"Sen när mäter vi förresten framgång i fyllda arenor? Kändisar har den förmågan vare sig de är predikanter, rockstjärnor eller nått annat. Benny är en kristen kändis helt enkelt, men frågar jag min granne har han ingen aning vem Benny Hinn är, men han vet vem jag är och vad jag gör.

Vi “små pastorer” som inte är ute efter kändisskap, får vi inte kritisera och säga stopp när vi ser en undervisning som bedömer leder fel? Är det inte tvärt om vårt ansvar? Jag behöver inte upprepa det, men det var ganska grova saker Benny hade fått om bakfoten.

Du skriver: Min undran är kort och gott - alla som kritiserar Benny Hinn, vad gör de för att förkunna och sprida evangeliet, vad gör de för att be för de sjuka, vad gör de för att förverkliga Jesu missionsbefallning.?

Du kan få ett svar om du vill:
Vi leder alpha-kurser, vi ber för människor på hembesök och sjukhem och gudstjänster. Det är visserligen inga stora livvakter där som knuffar och gruffar men vi tror att Gud verkar ändå. Ibland ser vi under stora och små men det kablas oftast inte ut. Vi har inte specialdesignade kostymer och vi är glada om vi kan bo en natt på hotell under semestern med familjen.

Det händer så lite säger du. Jag håller med, men det hände inte så mycket för Paulus i Athen heller (apg 17) men några kom till tro och några kommer till tro, även i Sverige ja tro det eller ej, även i Borlänge.

Där har du mig i allt det här!"



Personligen gillar jag att höra om arbeten som är stora och når många människor, men......

....jag gillar verkligen när jag ser Gud i min vardag - Det tycker jag gör Gud så stor. När han hjälper mig med mina vardagsbestyr, svarar på mina och mina barns "barnsliga" böner. Helar oss i familjen när vi ber på kvällarna - Det gör Gud så stor.

Ingenting är för stort så att Gud inte klarar av det
Ingenting är för litet sa att Gud inte skulle bry sig.

Emanuel

1 kommentar:

  1. Joachim Elsander skrev: ” …vad gör de för att be för de sjuka, vad gör de för att förverkliga Jesu missionsbefallning.”

    Visste du om att den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua och var den profeterade Mashiakh [”Messias”]. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare praktiserade direktiven i Torah och för att följa honom måste man praktisera direktiven i Torah. [not 2]

    Ribi Yehoshua och hans efterföljare Netzarim accepterade inte ”NT” eftersom den strider emot Torah [not 1]. Den kristna missionsbefallningen strider mot Ribi Yehoshuas budskap. Ribi Yehoshua ville att hans lärlingar skulle bära frukt och skaffa egna lärlingar – lära de hur man praktiserar Torah icke-selektivt. Den kristna missionsbefallningen är antitesen till det.

    Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

    Noter:
    1: Påstående bevisat på denna länk: Länk
    2: Påståenden bevisade på Netzarims hemsida –www.netzarim.co.il

    Vänligen,
    Anders Branderud

    SvaraRadera